Vliegsimulatie 

                                                                                                                                      Foto:Fred Libochant voor De Telegraaf

Foto: Fred Libochant voor De Telegraaf

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Betreffende het maken van instrument vluchten (IFR) kun je op je gemak trainen op de FLIGHTSIMULATOR, als basis de CESSNA 182, met intrekbare wielen. Je kunt er tegelijkertijd  je RT bijhouden en de morsetekens uit je hoofd leren om  de bakens etc. gemakkelijker te vinden.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Een kijkje in de z.g. Verkeerstoren met de plotter welke nauwgezet uw vlucht uitplot.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Adri Troost: 

"Voor een uur IF vliegles betaal je in verhouding veel meer dan een uur op de simulator "

Foto Gerhard J.H. van Roon/R'dams Dagblad

    "Stik!  Verknald. Doorstarten!  Leerlingvlieger LEO VAN DIJK is boos op zichzelf. De spanning is van zijn gezicht af te lezen. "Ik kwam niet uit op de goede hoogte bij de landingsbaan 24 op EHRD (Rotterdam.) Nu moet ik een MISSED APPROACH PROCEDURE doen, wijst hij.  Tot voor kort klonken dergelijke kreten nog in de cockpit, maar nu ook in een leskamer in een pand in Bergschenhoek. Daar staat de FLIGHTSIMULATOR voor de lichte luchtvaart waarop vliegers via proceduretraining een goed inzicht krijgen in het IF vliegen, vliegen op instrumenten.  "Mijn simulator is een perfect hulpmiddel," zegt instructeur Adri Troost."Hiermee werken is veel goedkoper en bovendien stoor je er niet zoveel mensen mee die een hekel aan vliegtuigen hebben. Ze kunnen alle mogelijke procedures trainen, zoals SID en STAR, Standard Instrument Departures en Standard Arrivals, zoals ILS en VOR-DME. Vliegen met GPS is feitelijk eenvoudiger, maar die apparatuur kan ook uitvallen. Bovendien biedt deze simulator meer mogelijkheden. Elke weers-omstandigheid kan ik nabootsen, evenals  elk denkbaar probleem dat zich tijdens het landen, opstijgen en vliegen kan voordoen."

Directeur LEO VAN DIJK van het Elektrotechnisch bedrijf ARTLIGHT is een leerling van Troost. "Deze wijze van werken is stukken beter en vooral goedkoper dan het daadwerkelijk vliegen in de lucht. Je komt er natuurlijk niet onderuit om "echte" vluchten te maken voor je examen, maar je komt beslagen ten ijs omdat je al veel van de materie kent." vertelt hij. "En eigenlijk is het net zo spannend. Het is werkelijk alsof je achter de knuppel zit en vliegt. Troost zet het zweet wel in je nek, ik heb al veel geleerd en kan zonder al te veel problemen al aardig vliegen op instrumenten." Momenteel mag Van Dijk dat alleen nog in het bijzijn van een instructeur. Op zijn huidige brevet mag hij uitsluitend "op zicht vliegen", (VFR)  "Dus alleen bij daglicht en dat is best weleens vervelend als je snel weer terug wilt zijn. Soms moet ik noodgedwongen overnachten, na het behalen van mijn IF-rating is dat geen probleem meer."

Troost benadrukt dat zijn simulator een hulpmiddel is voor het krijgen van vliegervaring op instrumenten. De vlucht welke de leerling maakt wordt minutieus uitgeplot, conform de werkelijkheid. "Na afloop van de les krijgt de leerling deze mee naar huis en kan hij daar nog eens bestuderen wat hij goed of fout heeft gedaan." Verder legt hij uit: "Het mooie is, dat ik alle veranderingen onmiddellijk kan doorvoeren in het programma van de simulator. Regelmatige veranderingen van de situaties zoals die worden aangegeven door JEPPESEN bijvoorbeeld, ook de nieuwe landingsbaan van EHAM (Amsterdam) zit er uiteraard al in."

De instructeur benadrukt dat er volstrekt een sprake is van een "spelletje". "Dat denken sommige kenners, maar de werkelijkheid is wel even anders."  Van Dijk beaamt dat: "Dit systeem bootst de werkelijkheid tot in de puntjes na. Ik ben dik tevreden en heb in een paar lessen al veel goede indrukken opgedaan. Soms gaat het fout, zoals met die landing, maar dat kun je beter achter de simulator doen dan in de lucht. Als je onervaren gaat vliegen op instrumenten, sta je in feite met een poot in het graf. Alleen de instrumenten vertellen de waarheid, daar kun je blind op vliegen."                     Originele tekst is van Rein Wolters 

                                                                                                                                                                                                               foto Loura Kok voor De Telegraaf

                                                                                                                                                                                                              foto: Loura Kok voor De Telegraaf

Neem contact op voor een les. Voor instructeurs speciaal tarief!

Flightsimulator onderricht

De Zonnebaars 42   2661 KJ  Bergschenhoek

Telefoon 010-5212174; Mobiel 0651-596081; Auto 0623-106668; Fax. 010-5220234